Jesli firmie zależy na jakości, to chce to powiedzieć swoim odbiorcom. Do tego idealnie służy polityka jakości. Jednak w związku z jej przegotowaniem mogą pojawić się pewne wątpliwości, które jedna z firm wyraziła z zadanym nam pytaniu:

 

"Jesteśmy młodą firmą zajmującą się wykończeniem wnętrz. Właśnie budujemy swoją stronę internetową. Chciałbym zawrzeć na niej zapis polityki jakości. Czy mogę po prostu sformułować jej treść i wstawić w dedykowanej zakładce czy do tego potrzebne jest autoryzacja określonej instytucji czy może jakiś specjalny dokument?"

 

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przede wszystkim uwzględnić sytuację firmy, a konkretniej - czy posiada ona wdrożony system zarządzania jakością? 

Jeśli firma nie stosuje normy ISO 9001 jako wytycznych do własnego systemu zarządzania wówczas polityka jakości, którą można napisać i umieścić na stronie może być zupełnie dowolna. Nie musi być też przez nikogo autoryzowana. Wtedy "polityka jakości" to po prostu bardzo ogólne zasady zadeklarowane przez kierownictwo firmy, według których ta firma chce działać. Cokolwiek zostanie wpisane w polityce jakości to będzie poprawne, pod warunkiem, że będzie zgodne z  podejściem firmy do klienta i jakości wykonywanych produktów/usług. Z tego powody nie ma potrzeby żeby taka polityka była przez kogokolwiek z zewnątrz sprawdzana bądź akceptowana przed umieszczeniem jej na stronie internetowej.

A jeśli firma stosuje wymagania normy ISO 9001 to polityka jakości nadal może zawierać wszystkie zapisy, na których zależy kierownictwu, lecz ponadto muszą znaleźć się w niej dwa dodatkowe zobowiązania: do ciągłego doskonalenia i do spełniania wymagań. Przy czym chodzi tu o wszystkie wymagania, jakie daną firmę obowiązują. Mogą to być wymagania prawne, wymagania od klienta, wymagania od niektórych dostawców itp. Można też w polityce jakości napisać, że firma przestrzega wymagania normy ISO 9001, jeśli oczywiście są one wdrożone w firmie.